Persondatapolitik

 

Krone Kapital A/S, Krone Kapital II A/S og Krone Kapital III A/S (herefter samlet benævnt Krone Kapital) har udarbejdet denne persondatapolitik for at sikre, at vi overholder gældende persondatalovgivning – herunder databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. 

Nedenfor kan du læse mere om, hvordan vi behandler personoplysninger som en del af driften af vores leasingvirksomhed. Du kan også finde information om vores behandling af personoplysninger i forbindelse med brug af vores hjemmeside på www.kronekapital.dk i vores særskilte cookie- og privatlivspolitik. 

Vores persondatapolitik er senest opdateret maj 2025 og revideres løbende. 

 

Dataansvarlig og kontaktperson 

Krone Kapital er dataansvarlig for de personoplysninger, vi behandler som led i vores forretningsaktiviteter. Det omfatter primært: 

  • Behandling af personoplysninger om kunder, modparter og andre relevante parter i forbindelse med sagsbehandling og varetagelse af kundernes interesser. 
  • Indhentelse af identitetsoplysninger for at overholde kravene i hvidvasklovgivningen. 
  • Opbevaring af stamdata om kunder og modparter i henhold til bogføringslovens krav.  
  • Opbevaring og brug af kunders kontaktoplysninger med henblik på at markedsføre lignende ydelser og services. 
  • Opbevaring og anvendelse af kontaktoplysninger om kunder med henblik på at foretage revision af vores datterselskabers aktiviteter.  
  • Opbevaring og brug af kontaktoplysninger med henblik på at udsende nyhedsbreve fra personer, som har givet samtykke hertil. 

 

Krone Kapitals relevante kontaktoplysninger er: 

Krone Kapital A/S
Jernbanevej 16 7900
Nykøbing Mors
CVR-nr. 10074282 

Hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine personoplysninger, kan du kontakte vores interne persondataansvarlige: 

Maja Tingleff Hvarre
E-mail: mth@kronekapital.dk
Telefon: 8877 2523

 

Krone Kapital A/S som databehandler 

Er du kunde i et pengeinstitut, hvor vi administrerer leasingaftaler på deres vegne, skal du kontakte din rådgiver eller det pågældende pengeinstituts dataansvarlige, hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine personoplysninger. 

I disse tilfælde fungerer Krone Kapital A/S udelukkende som databehandler og behandler dine oplysninger efter instruks fra det pågældende pengeinstitut.

 

Hvilke personoplysninger behandler vi? 

Vi behandler personoplysninger om flere forskellige grupper af personer. Derfor opfordrer vi dig til at læse den information, der er relevant for dig. 

Kunder – både privatpersoner og ansatte i virksomheder

Er du kunde eller potentiel kunde hos Krone Kapital, behandler vi de oplysninger, der er nødvendige for at indgå og opfylde en aftale med dig. Det kan omfatte navn, e-mailadresse, telefonnummer, CPR-nummer, identitetsoplysninger og visse økonomiske forhold.  

Hvis vi behandler oplysninger om dig i kraft af din rolle i en virksomhed, vi samarbejder med, kan vi også behandle oplysninger som din stillingsbetegnelse. 

Leverandører og samarbejdspartnere

Er du leverandør eller samarbejdspartner, behandler vi de nødvendige oplysninger for at kunne administrere vores samarbejde. Det omfatter navn, e-mailadresse, telefonnummer, arbejdsplads og stillingsbetegnelse. 

Modtagere af nyhedsbreve

Modtager du nyhedsbreve fra os, behandler vi dit navn, e-mailadresse og eventuelt dit arbejdssted. Denne behandling sker på baggrund af dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at benytte afmeldingslinket i nyhedsbrevet eller kontakte os via de kontaktoplysninger, der fremgår ovenfor. 

Jobansøgere til stillinger

Søger du en stilling hos Krone Kapital, behandler vi de oplysninger, du selv giver os i din ansøgning og dit CV. Det kan inkludere navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse, uddannelsesbaggrund, erhvervserfaring og eventuelle referencer. 

Behandlingen sker på baggrund af dit samtykke og kan til enhver tid tilbagekaldes via kontaktoplysningerne i stillingsopslaget eller de kontaktoplysninger, der er nævnt ovenfor. 

 

Vi kontrollerer og opdaterer dine personoplysninger 

Vi gør os umage for at sikre, at de personoplysninger, vi behandler om dig, er korrekte og ikke vildledende. Når vi bliver opmærksomme på ændringer, opdaterer vi dine oplysninger løbende. 

Når vi opretter dine stamdata i vores system, tilmelder vi navn og adresse – og for virksomheder også CVR-nummer – til Datavagten, som er forbundet med CPR- og CVR-registret. Det betyder, at dine oplysninger automatisk opdateres, hvis der sker ændringer i registrene. 

Vi opfordrer dig dog til selv at give os besked, hvis dine oplysninger ændrer sig. Du kan kontakte din leasingkonsulent direkte eller bruge kontaktoplysningerne angivet ovenfor. 

 

Vi sletter dine personoplysninger, når de ikke længere er nødvendige 

Vi sletter dine personoplysninger, når de ikke længere er nødvendige for at opfylde det formål, de blev indsamlet, behandlet og opbevaret til. 

Det betyder eksempelvis, at vi som udgangspunkt sletter kundeoplysninger fem år efter kundeforholdets ophør, jf. reglerne i bogføringsloven. 

Oplysninger, vi opbevarer i henhold til hvidvaskloven, gemmes i mindst fem år. I visse tilfælde – f.eks. ved pålæg fra relevante myndigheder – kan opbevaringsperioden være op til ti år. Der kan også være tilfælde, hvor det er nødvendigt at opbevare sagsoplysninger længere end fem år, men det vil kun sjældent overstige ti år. 

Bemærk, at visse stamoplysninger kan blive opbevaret uden tidsbegrænsning, hvis det er nødvendigt for at inddrive en fordring eller afbryde forældelsesfrister. 

 

Vi har altid et lovligt grundlag for at behandle dine personoplysninger 

Når vi behandler dine personoplysninger som led i vores arbejde, sikrer vi os altid, at det sker med et lovligt grundlag. 

I langt de fleste tilfælde behandler vi dine oplysninger, fordi det er nødvendigt for at opfylde en aftale – f.eks. i forbindelse med udarbejdelse af et leasingoplæg. Behandlingen vil her typisk være baseret på vores legitime interesse. 

Hvis vi behandler følsomme personoplysninger, sker det for at kunne fastlægge, gøre gældende eller forsvare et retskrav. 

Når det gælder oplysninger, vi indsamler i henhold til hvidvaskloven – eller i forbindelse med tilsyn fra f.eks. Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet eller Finanstilsynet – gør vi det, fordi vi er retligt forpligtet hertil. 

Har vi behov for at bruge dine personoplysninger til et andet formål end det, de oprindeligt blev indsamlet til, vil du blive informeret om dette. Hvis det kræver samtykke, beder vi om det på forhånd. Har vi et andet lovligt grundlag for at bruge oplysningerne, oplyser vi dig om det. 

Vi videregiver ikke dine personoplysninger uden et lovligt grundlag 

Vi videregiver kun dine personoplysninger til tredjeparter, når der er et lovligt grundlag for det. 

Ved sagsbehandling kan vi f.eks. dele oplysninger med retten eller en modpart – uden dit samtykke – hvis det sker som led i en aftale eller for at håndhæve et retskrav. 

Vi kan også være retligt forpligtet til at videregive oplysninger, f.eks. ved lovpligtig indberetning til en myndighed. I sådanne tilfælde indhenter vi ikke dit samtykke. 

Hvis der er behov for at videregive dine oplysninger til modtagere i tredjelande (lande uden for EU/EØS), beder vi om dit samtykke på forhånd. I praksis sker dette kun sjældent og i forbindelse med konkrete opgaver. Ved brug af cloudløsninger til opbevaring af kunde- og sagsoplysninger benytter vi udelukkende samarbejdspartnere i EU/EØS, som kan garantere, at oplysningerne ikke overføres til tredjelande. 


Vi beskytter altid dine personoplysninger
Sikkerhedsforanstaltninger

Vi beskytter dine oplysninger med passende tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger. Det betyder, at vi forebygger, at dine oplysninger bliver ændret, forringet, slettet ved en fejl – eller kommer i hænderne på uvedkommende. 

Adgang til dine oplysninger  

Hvis vi bruger eksterne samarbejdspartnere til opbevaring af dine data, sørger vi for, at der er indgået en databehandleraftale, og at de har stærke sikkerhedsprocedurer. Vi følger også løbende op på, at de overholder dem. 

Hvis der sker et sikkerhedsbrud, som kan medføre høj risiko for dig – f.eks. identitetstyveri, økonomisk tab eller skade på omdømme – vil vi hurtigst muligt informere dig, i overensstemmelse med lovgivningen. 


Dine rettigheder
 

Du har en række rettigheder efter databeskyttelsesreglerne. Du skal dog være opmærksom på, at der ikke altid er tale om en ubetinget ret, og der kan være situationer, hvor andre hensyn vejer tungere. 

Du kan kontakte os på mth@kronekapital.dk for at gøre brug af dine rettigheder: 

Indsigt: Du har ret til at få oplyst, hvilke personoplysninger vi behandler om dig, hvor de stammer fra, hvad vi anvender dem til, hvem, vi eventuelt måtte videregive dem til og hvor længe vi opbevarer dem. 

Indsigelse: Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger, f.eks. i forbindelse med vores brug af dine data til markedsføringsformål. Hvis din indsigelse er berettiget, sørger vi for at behandlingen af dine personoplysninger ophører. 

Berigtigelse: Du har ret til at få rettet forkerte eller mangelfulde oplysninger.  

Sletning: Du kan i særlige tilfælde få dine oplysninger slettet før vores normale slettefrist. 

Begrænsning: Du kan bede os om at begrænse behandlingen af dine oplysninger, hvis de personoplysninger, vi har registreret om dig, er forkerte, eller hvis du har gjort indsigelse mod vores brug af oplysningerne, indtil deres rigtighed kan verificeres, eller indtil det kan konstateres, om vores legitime interesser går forud for dine interesser. 

Tilbagekaldelse af samtykke: Hvis du tidligere har givet samtykke til behandling, kan du til enhver tid trække det tilbage. Det påvirker ikke behandling, der allerede er sket. 

Dataportabilitet: Hvis vores behandling er baseret på samtykke eller aftale og foregår automatisk, har du ret til at få dine oplysninger udleveret i et maskinlæsbart format – og få dem overført til en anden, hvis det er teknisk muligt. 

 

Hvis du vil klage

Hvis du oplever, at vi behandler dine personoplysninger på en måde, du ikke mener er korrekt, opfordrer vi dig til først at kontakte den leasingkonsulent, du har haft kontakt med – eller vores dataansvarlige. 

Hvis du stadig ikke føler, at sagen bliver håndteret tilfredsstillende, har du mulighed for at klage til Datatilsynet. 

Du finder kontaktoplysninger og vejledning på: www.datatilsynet.dk